Virtual Reality toepassingen voor websites

Met de komst van goedkope Virtual Reality (VR) oplossingen zoals de Google Cardboard viewer wordt het steeds interessanter om na te gaan denken over het toevoegen van VR elementen aan je website.
Een aantal vragen komen direct in mij op:

Voegt Virtual Reality wel waarde toe of is het alleen maar eye candy?

Zelfs als je het alleen als eye candy gebruikt kan het toch de moeite waard zijn. Het is nog zo nieuw, dat mensen nog steeds onder de indruk zijn van bijvoorbeeld een 360 graden capture van je kantoor op je about pagina. Maar je wilt de technologie natuurlijk voornamelijk voor praktische doeleinden gebruiken. Denk dan aan een product demonstratie, een instructie video of een virtuele rondleiding.

Wordt het wel breed genoeg ondersteund voor mijn website bezoekers?

Met behulp van Google’s VR View kun je nu makkelijk Virtual Reality content aan je site toevoegen. Het geweldige voordeel is dat je geen VR viewer nodig hebt om de ervaring aan je bezoeker te kunnen aanbieden. Op de afbeelding of video verschijnt een Google Cardboard icoon dat de bezoeker erop attendeert dat je deze content met de viewer kunt bekijken. Je kunt daarentegen ook gewoon op je desktop of op mobiel rondkijken op dezelfde manier waarop je bijvoorbeeld Google Street View gebruikt. Alle meest gebruikte moderne browsers ondersteunen deze technologie al. Bovendien zijn er al plugins voor WordPress beschikbaar, die het toevoegen van een VR element aan je WordPress site eenvoudig maken. Zo wordt de drempel nog lager wordt gemaakt.

Wordt de laadtijd van mijn website niet te lang?

Dit is natuurlijk wel heel belangrijk bij het beslissen of je Virtual Reality wil gebruiken of niet. Een video is altijd al zwaar en een 360 graden video al helemaal. Vaak is een 360 graden foto al genoeg, maar ook deze afbeeldingen zijn behoorlijk zwaar qua laadtijd. Zorg er dus voor dat de bezoeker niet afhankelijk van de content in de VR toevoeging is en dat het de moeite van het wachten waard is!

Conclusie

Denk met het toevoegen van Virtual Reality elementen aan je website zoals we vroeger met Flash animaties omgingen. Gebruik het alleen als het waarde aan de content toevoegt. Laat de site niet afhankelijk van de content in het VR element zijn. Het kiezen voor het soort VR element moet vooral gericht zijn op het bereiken van zoveel mogelijk bezoekers i.p.v. een exclusief groepje die over de juiste hardware beschikt.

Voorbeelden van Virtual Reality

Foto:
https://storage.googleapis.com/vrview/examples/pano/index.html
Video:
https://storage.googleapis.com/vrview/examples/video/index.html
https://with.in/#films

Benieuwd wat Virtual Reality voor uw website kan doen?

Neem contact met ons op via onderstaand formulier