Schrijven voor het internet: Onbewuste beïnvloeding met… typografie

Beïnvloedingsconcepten zijn everywhere around us, dit geldt ook voor webteksten. Bedrijven kunnen slim inspelen op het onderbewustzijn van de consument bij het schrijven voor het internet. In het dagelijks leven zal dit niet direct opvallen, totdat u er op gaat letten omdat u ervan afweet. Psychologische trucjes die zijn bedacht én getest door experts, om zo in te spelen op de zwaktes van de mens: hersencapaciteit, ijdelheid, het verhogen van het eigen zelfbeeld en onzekerheden. Zowel in de offline-als online wereld is er in de meest dagelijkse handelingen sprake van onbewuste beïnvloeding. Zo ook bij webteksten en daar legt onze lifestyle hoofdredacteur Maarten graag wat over uit…



Wanneer je in de ochtend nietsvermoedend door de supermarkt op de hoek wandelt én je mandje zich vult met producten heb je geen idee van de marketing die achter het concept van de supermarkt schuilt. Al bij binnenkomst komt de geur van versgebakken brood je tegemoet. De smaakpapillen worden getriggerd en voor je het weet heb jij twee speltbroden, drie croissantjes én vier verse gevulde koeken in je mandje liggen. Een gang verderop klinkt de warme stem van Leo Ferré, hij zingt het bekende Avec le temps, een Frans chanson. Niet geheel toevallig wandel je op dat moment door de wijnafdeling. ‘Hmm, een flesje rode wijn’, toevallig Bordeaux? Kan wel. Zelfs bij de kassa word je nog op allerlei manieren overgehaald om over te gaan op een impulsaankoop. De rij te lang? Gelukkig liggen daar de magazines om u bezig te houden. ‘Ach, laat ik de Quote dan maar gelijk aanschaffen. ‘ Of, ‘Mijn kauwgom ligt in de auto, ach… laat ik dan maar gelijk een nieuw pakje kopen.’ Impulsaankopen. Everywhere around.

(Mis)leiding? 


Onbewuste beïnvloeding zodat de consument tot actie overgaat. U denkt een vrije keuze te hebben, maar niets blijkt minder waar. Slogans, reclameboodschappen, marketingtechnieken: allen gericht op ‘het positieve resultaat.’ Toch is de mens behoorlijk makkelijk te (mis)leiden, want uiteindelijk voelt u zich goed, ook al weet u ergens dat de marketingboodschap slechts gedeeltelijk waar is. ‘Binnen zeven dagen wittere tanden met de nieuwste tandpasta van…’ Niemand die het gelooft, maar ermee poetsen kan toch geen kwaad? Als de tanden één tint witter worden is dat alleen maar mooi meegenomen, nietwaar? En zo verdedigt u trots uw nieuwste product tegenover collega’s en vrienden. Totdat ook zij erin meegaan. En bedankt voor de gratis mond-op-mond reclame.

Webteksten: Simpel, effectief én snel 


Uw brein staat niet altijd aan uw zijde, ook tijdens online surfgedrag veroordelen de hersenen iedere tekst die wordt gelezen. Tekst en lettertype zijn onnoemelijk belangrijk wanneer een bepaalde boodschap overgebracht moet worden. Voor de lezer spelen meerdere factoren een rol om een tekst te blijven lezen: o.a. regelafstand, lettertype, lettergrootte en tekstkleur. Met een verkeerd én onzorgvuldig uitgekozen lettertype zal de consument binnen no-time de niet geoptimaliseerde website weggeklikt hebben. Wat wil de lezer? Simpel, effectief én snel lezen. Uit onderzoek blijkt dat teksten die snel gelezen en begrepen kunnen worden, zorgen voor een algemeen positief beeld terwijl andere, moeilijk-leesbare teksten zorgen voor een bepaalde mate van geïrriteerdheid.

Schrijven voor het internet: Hoe maakt u webteksten overzichtelijk en effectief?

  • 

Kies een lettertype die gemakkelijk wegleest (bijv. Arial of Cambria).
  • Lezers scannen teksten, houd hier rekening mee. Het gebruik van H1, H2 en H3(tussenkopjes, nieuwe hoofdstukken, alinea’s) is zeer belangrijk én stelt de lezer in staat om –onder uw begeleiding- effectief een tekst samen te vatten.
  • Gebruik voldoende regelafstand (65 tekens) en witruimtes.
  • Less is more: skip hoofdletters als dit niet nodig is, mijd uitroeptekens én plaats leestekens op de juiste manier. Maak het de hersenen zo makkelijk mogelijk!
  • Verander de tekstkleur zodat deze in zoveel mogelijk contrast staat met de achtergrondkleur van de webpagina.

Begeleid de lezer

Wanneer de lezer eenmaal op uw website is aangekomen, is het van het grootste belang om hem of haar bij wijze van spreken een hand toe te reiken. Begeleid de lezer middels een efficiente manier van schrijven voor het internet. Optimaliseer de website op alle bovengenoemde punten want… het zou toch zonde zijn als de consument uw boodschap (onbewust) mist.

Meer weten over geoptimaliseerde webteksten, of benieuwd hoe schrijven voor het internet effect kan sorteren? De 7 koppige redactie van Blackorange staat samen met onze SEO specialisten klaar om te assisteren.

Heeft u een vraag over webteksten? Neem contact met ons op via onderstaand formulier: