Marketing Automation via SharpSpring, hoe werkt het?

Hoort u de laatste tijd ook steeds meer over Marketing Automation? Dat kan want het automatiseren van marketing heeft de afgelopen tijd een behoorlijke vlucht genomen. Wat is het eigenlijk en welke voordelen kan het voor bedrijven hebben?
Aangezien wij een internetbureau zijn dat het creëren van effect als doel stelt hebben we ons hier goed in verdiept. De combinatie van onze technische en marketing expertise heeft ons gebracht tot een samenwerking met marketing automation tool SharpSpring. Door het goed inrichten van de techniek en klanten te helpen met de contactstrategie kunnen we meer effect behalen. Quinten legt uit hoe.

Wat is het doel van Marketing Automation?

Marketing Automation zorgt met name voor relevantie van communicatieboodschappen waardoor potentiële klanten klant worden en klanten meer kopen. Een goede inzet van marketing automation zorgt ervoor dat doelgroepen zo effectief mogelijk door de customer journey van merken gestuurd worden. Marketing Automation tools zoals SharpSpring verzamelen namelijk data waarmee we precies weten wie, wanneer, hoe lang en waarnaar kijkt op een website, app of platform. Met deze zeer waardevolle informatie kunnen de marketing- en communicatie strategen van Blackorange onze klanten helpen bij het inrichten van communicatiestromen die uiteindelijk zullen resulteren in meer sales en omzet. Dat is ‘in the end’ toch meestal wel het doel van het bouwen van websites, apps en platformen.

Hoe werkt Marketing Automation?

Er bestaan verschillende tools waarmee marketing automation ingericht kan worden, in de basis doen ze allemaal hetzelfde. Je implementeert op een website, app of platform net als bij Google Analytics stukjes code die digitaal gedrag vastleggen. Vervolgens stel je binnen de tool de ‘business rules’ in die bepalen wat de waarde van een bezoeker is. Op basis van deze waarde kunnen er automatische processen gestart worden. Denk bij deze processen aan het automatisch vertonen van een pop-up en het laten zien van een speciale landingspagina of aanbieding. Het kan zelfs de homepage volledig anders inrichten op basis van het gedrag – en dus de interesse – van de bezoeker. Bij dit type processen gaat het alleen nog maar om anonieme data.

Het wordt pas echt interessant wanneer we weten wie er achter die computer, laptop, tablet of telefoon zit. Door bijvoorbeeld op basis van bepaald gedrag iemand uit te nodigen zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, event, update of een whitepaper te downloaden kan meer persoonlijke informatie achterhaald worden. Hiermee kan vervolgens een nieuw proces in gang gezet worden, namelijk dat van het automatisch sturen van mailtjes, nieuwsbrieven en andere digitale communicatie waarin exact de juiste boodschap verpakt zit. Door de zorgvuldig verzamelde en goed geanalyseerde data komt deze communicatie niet als vervelend over. Het moment, het medium, het tijdstip, de boodschap en de ontvanger (of prospect) zijn immers perfect op elkaar afgestemd.

Ideale samenwerking tussen marketing en sales

Voor marketeers klinkt dit naar alle waarschijnlijkheid als muziek in de oren, voor sales mensen gaat het marketing automation spel echter nog een stuk verder. Een bezoeker begint op de website, app of platform als anoniem IP-adres. Vervolgens wordt hij door de hierboven beschreven processen op een relevante manier overgehaald zijn persoonlijke gegevens achter te laten. Vanaf dat moment heeft een bezoeker een naam en door koppeling met social media een gezicht. Dit wordt allemaal opgeslagen in een speciaal profiel binnen het CRM deel van de marketing automation tool. Binnen SharpSpring – de marketing automation tool waar wij na onderzoek als reseller voor gekozen hebben – wordt al deze informatie op een zeer overzichtelijke tijdslijn weergegeven.

SharpSpring Marketing Automation timeline

Zoals bovenstaande afbeelding weergeeft, is het volledige gedrag van een persoon op de website, app of platform in kaart gebracht aan de hand van een timeline. De verschillende symbolen geven het medium weer. Dit kan een automatisch mailtje, een ingevuld formulier, een met de hand verzonden mailtje of zelfs een telefoongesprek zijn. Wanneer er op het symbool geklikt wordt zie je direct wat iemand op een contactformulier ingevuld heeft, welke pagina’s er op de website bezocht zijn en welke artikelen of video’s bekeken zijn. Zelfs wanneer er voor het laatst een mail verzonden is inclusief de volledige conversatie is direct te raadplegen. De SharpSpring marketing automation tool kan namelijk aan alle mailprogramma’s, digitale telefonie en agenda tools gekoppeld worden. Zo heeft een accountmanager of sales persoon direct toegang tot de benodigde informatie om een sales-gesprek zo relevant en dus effectief mogelijk te maken.

Waarom kiezen wij voor SharpSpring Marketing Automation?

Uit de talloze tools die op dit moment beschikbaar zijn hebben we gekozen voor een platform dat opgericht is met marketing, communicatie en internetbureau’s in het achterhoofd. Adverterende merken of sales organisaties gaan namelijk erg graag zelf aan de slag met marketing automation maar dat is toch lastiger dan het lijkt. Het implementeren van de techniek is vrijwel net zo makkelijk als een Google Analytics code toevoegen. Het instellen van het platform en bepalen welke strategieën en business rules aangehouden moeten worden is echter wat anders. Marketing automation werkt pas echt goed als het perfect ingericht is en er voldoende tijd genomen wordt om te leren en te optimaliseren. SharpSpring heeft zich als zeer goede partner bewezen en heeft ook nog eens de beste prijs kwaliteitsverhouding van alle tools in Nederland. Niet voor niets heeft Emerce ze als nummer 1 verkozen binnen de Emerce top 100 van E-commerce bedrijven in 2016, wij zijn het daar volledig mee eens.

De voordelen van marketing automation op een rij

  1. Geef anonieme bezoekers een gezicht
  2. Verzamel interesse data op basis van gedrag
  3. Automatiseer de eerste communicatie stromen
  4. Treedt effectief en relevant in (persoonlijk) contact
  5. Meet het effect van marketing & sales funnels
  6. Maak van twijfelaars klanten en van klanten ambassadeurs
  7. Bespaar op marketing, communicatie & sales kosten

Dit zijn nog niet alle voordelen. Voor ieder bedrijf en elke doelstelling bestaan er verschillende oplossingen binnen marketing automation die het leven makkelijker maken. Wie wil weten waarom al die bezoekers van een website, app of platform niet converteren en opzoek is naar meer kansen tot verkoop moet het eigenlijk gewoon proberen. Partijen als Bol.com, T-mobile, Booking.com, AirBnB en Amazon maken al jaren gebruik van onderdelen van marketing automation. Tegenwoordig is dit ook voor kleinere partijen zeer bereikbaar geworden, wij helpen u daarom graag met het creëren van meer effect!

Opzoek naar meer effect door marketing automation of heeft u hier nog vragen over?

Neem contact met ons op via onderstaand formulier of bel Quinten direct op +31(0)623449573