Google Adwords wijzigingen, wat betekenen ze voor u?

Google Adwords wijzigingen vinden in principe op reguliere basis plaats. De ene keer vooral aan de achterkant, wanneer ze mogelijkheden toevoegen, maar dit jaar verandert er iets drastisch aan de voorkant. Iedereen zal zien dat de manier waarop de zoekresultaten getoond worden veranderd is. De advertenties aan de rechterkant in beeld zijn namelijk verdwenen. Een eerste reactie die ik hoorde was: “Goed nieuws! Minder advertenties”, maar deze uitspraak klopt niet geheel. De advertenties aan de rechterkant zijn namelijk verplaatst naar de onderkant van de pagina. Daarnaast is er een vierde aan de top van de resultaten bijgekomen.

Google Adwords wijzigingen: Vier in plaats van drie advertenties

Na een zoekopdracht in Google vertoonde de pagina voorheen drie advertenties boven de zoekresultaten en een lange rij ernaast. Dit vertrouwde beeld is op de schop gegaan. Niet langer worden er rechts advertenties weergegeven, op de Google Shopping, Wikipedia en bedrijven pagina’s resultaten na dan. Vanaf nu wordt er een vierde advertentie onder de bovenste drie advertenties weergegeven en zijn de andere drie advertenties naar de onderkant van de zoekresultaten verplaatst. De organische zoekresultaten worden nu ingeklemd tussen de verschillende advertenties, het verdien model wordt zo wel behoorlijk zichtbaar. De gele kleur achter de advertenties en het dunne lijntje tussen de betaalde en organische resultaten is ook verdwenen. Hierdoor wordt het voor veel gebruikers moeilijk om onderscheid te maken.

Organische (of echte?) zoekresultaten onder druk

Door de Google Adwords wijzigingen zakken de organische zoekresultaten weer een positie naar beneden. Het kan daardoor voorkomen dat er, zonder scrollen, geen enkel organisch zoekresultaat zichtbaar is op het beeldscherm. Dit is nadelig voor hoog gepositioneerde websites die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, en die geen betaalde campagne voeren. Uit onderzoek blijkt daarnaast dat de eerste resultaten uit een zoekopdracht, betaald of organisch, de meeste clicks krijgen. Ruim 85% van de “zoekers” clickt op het eerste resultaat, ook wanneer deze betaald is en dus onder de advertenties valt. Door een vierde advertentie bovenaan de pagina toe te voegen, is het dus waarschijnlijk dat er meer clicks op advertenties worden gegenereerd. Door het ontbreken van de grafische scheiding wordt dit gedrag tevens meer gestimuleerd.

Google Adwords wijzigingen: Impact voor adverteerders

Voor adverteerders zal er een grotere strijd om de top-4 posities gaan ontstaan. Deze heftigere concurrentie voor de schaarse posities zal daarom ook voor hogere kosten zorgen. De kosten per click zullen door deze Google Adwords wijzigingen gaan stijgen en het aantal clicks voor de top adverteerders zal afnemen. Voorheen waren er bovenaan immers twee andere spelers, nu zijn het er drie waarmee gestreden moet worden om die ene click.

Dit is niet alleen een strijd van wie de dikste portemonnee heeft. Juist door optimalisatie van de Adwords campagnes, de website en de landingspagina’s kan er veel winst worden behaald. Google wil namelijk de gebruikers van hun zoekmachine, naast relevante zoekresultaten, ook relevante advertenties tonen. Hoe beter de advertentie aansluit bij de zoekwoorden en hoe relevanter de landingspagina na het klikken is, bepaalt mede hoe vaak de advertentie wordt weergegeven en wat de kosten per click zullen zijn. Een slimme Adwords specialist voelt zich daarom door deze Google Adwords wijzigingen eerder uitgedaagd dan geïrriteerd. De strijd om de eerste vier posities, en daaronder de bovenste organische resultaten, is losgebarsten!

Wilt u ook goed in de zoekresultaten aanwezig blijven en optimaal scoren met advertenties?
Neem contact met ons op via onderstaand formulier:

Privacy Voorkeuren

    Noodzakelijk

    Deze cookies houden je cookieinstellingen en sessie instellingen bij.

    PHPSESSID,gdpr[consent_types],gdpr[allowed_cookies]

    Analytics

    Analytics cookies worden gebruikt voor statistische redenen.

    _gid,_gat,_ga